Pysyviä elämäntapamuutoksia ja vähemmän stressiä lempeällä mindsetillä

Kaipaatko hyvinvointisi tueksi liikunnallisempaa arkea, parempaa ravitsemusta tai enemmän lepoa? Usein alun innostuksen jälkeen motivaatio muutokseen hiipuu nopeasti. Energia, jolla toteutat muutosta voi olla kuluttavaa ja sen vuoksi pysyviä elämäntapamuutoksia voi olla haastava toteuttaa. Kerron sinulle kuinka voisit löytää arkeen ajatusmalleja ja tunteita, jotka helpottaisivat pysyvien muutosten tekemistä ja aiheuttavat vähemmän stressiä. Kannatan monessa asiassa kultaista keskitietä ja tämän kirjoituksen myötä toivon sinunkin löytävän arkeesi ehdottomuuksien ja vaatimuksien sijaan lempeämmän keskitien, joka lähtee sisäisestä arvostuksesta itseäsi kohtaan.

Arvot ohjaavat valintojamme

Näin vuoden alussa moni kaipaa muutosta elämäntapoihinsa. Muutoksen tarve voi lähteä eri lähtökohdista, esimerkiksi ulkonäöstä, terveydestä tai energisemmästä olosta. Lähdet muutokseen sitten mistä tilanteesta tahansa, on hyvä huomioida millaisella ajatuksella ja tunteella lähdet sitä tekemään. Millainen energia sinua ohjaa, onko se pakottavaa ja rajoittavaa vai rakkaudellista, itseäsi arvostavaa ja lempeää?

On tärkeä olla rehellinen itselleen muutoksen tarpeesta. Olin vuosia sitten personal trainerin ohjauksessa ja hän kysyi miksi haluan muutosta? Yksi tärkeä syy muiden joukossa oli ulkonäkö. Hän sanoi, että yllättävä vastaus, sillä useimmat eivät ainakaan tunnusta haluavansa muutosta ja ohjausta ulkonäön vuoksi. Siksi hän ihmetteli rehellisyyttäni. Tuolloin ulkonäkö oli yksi minua ohjaava asia ja silloin teinkin asioista hyvin erilailla kuin nykyään.

Miksi sitten muutoksen syyllä on väliä? Meidän toimintaa ohjaavat aina arvot ja tunteet, tietoisesti tai tiedostamatta. Jos yksi iso syysi muutokseen on esimerkiksi ulkonäkö, on syvänä alitajuisena tunteena mahdollisesti riittämättömyyden tunne. En riitä tällaisena. Tai arvottomuuden tunne, en arvosta tai muut eivät arvosta minua tällaisena. Jos syy on terveydellinen, onko vaikkapa aiempi painon nousu tai huolestuttavat veren rasva-arvot peräisin valinnoista, joita on ohjannut jokin tunne? Onko terveydellisessä tilanteessa muutoksen tarpeen takana mahdollisesti pelko? Jos muutosta ohjaa negatiiviset tunteet, on muutos raskaampaa ja siksi vaikeampi ylläpitää.

Mikäli tunnistat voimakkaita tunteita tai uskomuksia muutoksen takana, on niitä hyvä työstää. Tuolloin energiaa vapautuu luonnollisemmalle muutokselle. Energiahoito auttaa myös purkamaan näitä tunteita, uskomuksia ja tunnelukkoja, jolloin positiiviset valinnat muodostuvat helpommin, jopa kuin luonnostaan. Kun esimerkiksi riittämättömyyden tunne vapautuu kehosta ja mielestä, ei tuo itsensä kritisoiminen ohjaa enää toimintaa negaation kautta. Kun riität itsellesi ja arvostat itseäsi enemmän, teet parempia valintoja puskematta väkisin.

Kultainen keskitie liikunnassa

Tasapainon löytyminen arkeen on hyvin tärkeää. Tämä koskee elämäntapoja ja myös muita valintoja, jotka antavat raamit sille, kuinka paljon sinulla on resursseja tehdä hyviä valintoja. Tiukat rajoitukset, ehdottomuudet ja pakonomaisuus vie voimia ja luo asioille negatiivista energiaa. Olen aiemmin ollut monissa asioissa hyvinkin ehdoton tai jyrkkä, joten tiedän jokseenkin mistä puhun. Samalla olen vaatinut itseltäni paljon, oli kysymys sitten työstä, lasten kasvatuksesta, kodin siisteydestä, liikunnasta tai ruokavaliosta. Ja kuinka kuormittavaa onkaan, kun vaatii itseltään paljon monella eri osa alueella

Epätäydellisyys on inhimillistä. Jos tuntuu, että arjessa ja elämässä on liikaa kaikkea mitä pitäisi tehdä, kannattaa miettiä tekeekö asioita itseään varten vai muita varten? Pohtimalla niitä tunteita, jotka ohjaa tarpeita ja tekoja, voi päästä avaamaan kuormittavia uskomuksia, jotka meitä ohjaa.

Ajatukset kannattaa kääntää niin, että tekee valintoja sen mukaan mikä tekee itselleen hyvää. Ei rajoitteiden, oman peilikuvan tai vaa’an lukemien arvostelun kautta vaan lähtökohtana olisikin arvostus itseään kohtaan. Valinnat kannattaa tehdä itseään kuunnellen ja arvosta sitä mitä kehosi ja mielesi kaipaa juuri sillä hetkellä.

Kun mietit liikkumaan lähtöä, ajatus ei olisi siinä kuinka paljon pitäisi liikkua vaan siinä, mikä tekee hyvää juuri nyt? Kaipaanko voimaa ja intensiteettiä tänään vai onko päivä ollut jo niin kuormittava, että kevyt palauttava ja stressiä vapauttava liikunta olisi enemmän tarpeen? Kun teet valinnan kehosi tarpeiden etkä vaa`an tai suorituksissa kehittymisen vuoksi, teet aidomman valinnan. Ja toki myös rankka ja aktiivinen treenaaminen on hyväksi. Elämäntilanteen kokonais kuormitus ja kehon tasapainon löytyminen on kuitenkin tärkeä huomioida.

Luo positiivinen energia itsesi ravitsemiseen

Ruoka valintoja tehdessä olisi myös hyvä pohtia rajoitteiden ja pakkojen sijaan, mikä tekisi minulle hyvää? Mikä ero onkaan sillä energialla, etten saa, minun täytyy tai tämä on väärin, kuin energialla joka kertoo, että tämä tekee hyvää minulle, tällä valinnalla arvostan kehoani tai tänään sallin itselleni joustoa. On paljon helpompi ylläpitää positiivisen ajatusmallin toimintaa, kuin negatiivisuudesta lähtevää toimintaa.

Kun valinnat lähtevät siitä, että arvostaa itseään ja kehoaan, on paljon helpompi tehdä hyviä valintoja. Tässäkin asiassa kultainen keskitie on tärkeää! Toisinaan on täysin sallittua ottaa rennommin, jättää lenkki väliin ja syödä mitä sattuu. Mutta kun arvostaa itseään ja haluaa itselleen hyvää, on paljon helpompi palata itselleen hyvää tekeviin valintoihin.

Moni liittää etenkin syömiseen liittyvät haasteet sosiaalisiin tilanteisiin. Syöt terveellisesti, mutta käyt kylässä jossa tarjoillaan herkkuja, se olikin sitten siinä. Kovin mustavalkoisesta ajattelusta kannattaa siirtyä joustavaan ja sallivampaan. Mikäli syöt yksittäisessä hetkessä epäterveellisemmin, nauti siitä hetkestä ja seurasta. Salli tuo nautinto itsellesi äläkä soimaa siitä. Yhteisen pöydän ääreen kokoontuminen on tärkeä osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Sen tuomaa positiivista energiaa ei kannata kumota syömiseen liittyvällä negaatiolla. Mukavan yhteisen hetken jälkeen voi taas palata terveellisempiin valintoihin.

Toki toisille sopii paremmin ehdottomuus ja sekin on sallittua. Pitkällä tähtäimellä pysyvien muutosten saavuttamiseksi, olisi kuitenkin tärkeä löytää arkeen sopiva joustava mindset. Negatiivisen energian täyttämien pakkojen ja rajoitteiden sijaan sellainen, jonka energia on lempeää ja itseä arvostavaa.

Stressihormonit jarruttavat tuloksia

Jos tavoitteenasi on painon pudottaminen, on myös hyvä muistaa, että elimistön korkeat stressihormoni tasot hidastavat painon laskemista. Stressi nostaa elimistön kortisoli- ja adrenaliinitasoja. Nämä hormonit aiheuttavat sen, ettei rasva pala normaalisti. Terveyttä ajatellen on myös hyvä muistaa, että stressin on todettu aiheuttavan myös elimistön hiljaista tulehdusta, joka on yhdistetty esimerkiksi diabetekseen, sepelvaltimotautiin ja jopa syövän kehittymiseen. Voit lukea aiemmasta blogistani stressistä ja energiahoidon mahdollisuuksista auttaa stressitasojen laskemiseksi.

Myös näiden stressiin liittyvien kehon hormonivastaiden vuoksi on tärkeää tehdä muutoksesta mahdollisimman stressitön. Jokainen ajatus ja tunne on energiaa, jotka aiheuttavat kehollisen reaktion. Siksi on tärkeää, millä ajatusmallilla teet valintoja. Negatiivinen lähtökohta valintoihin luo kehollista tiedostamatonta stressiä. Siksi omaa ajatusmallia kannattaa työstää.

Muutokset juurtuvat arkeemme yleensä pienin askelin. Siksi rajuja muutoksia voi olla vaikeampi ylläpitää. Tee siis muutoksia sinulle sopivaan tahtiin ja opettele positiivista lähestymistapaakin askel kerrallaan. Joskus vähemmän on enemmän.

Rakkaudella Reetta ♡

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *